zaterdag, april 14, 2007

Masterplan? De bedenkingen!

Het is al een tijdje dat ik de blog heb ge-update. Dus dacht ik dat het wel eens tijd werd. Er speelt ook altijd zoveel af in een mensenleven. Dat het moeilijk wordt om het allemaal te plaatsen. En niet enkel het plaatsen op de blog bedoel ik. Momenteel leef ik een beetje in het niemandsland. Misschien een vroege midlifecrisis? Wie weet het hé? Het feit is dat ik of niet altijd in mijn nopjes voelde de laatste tijd. Maar ach, iedereen heeft wel zo'n momenten eens zeker?

Om verder te gaan wil ik toch het Masterplan van Antwerpen eens onder de loep nemen. Zoals vele onder jullie weten woont een deel van mijn familie in Oost-Vlaanderen en moeten wij steeds naar de overkant van de schelde om hen te bezoeken. Dit deed ik meestal via de Konijnenpijp omdat dat het kortste en het minst drukke is. Want overdag van Deurne via de ring helemaal om Antwerpen rijden is helemaal geen pretje. Momenteel rij ik via het schijnpoort en de Oranjestraat naar de konijnenpijp wat of maar 10 minuutjes van mijn tijd neemt. Uit de konijnenpijp rij ik dan rechtdoor via de Charles de Costerlaan de expressweg (E34) of de E17 richting Oost-Vlaanderen op. Laat het nu juist die Charles de Costerlaan zijn die ze willen afsluiten. Door de omsluiting van de ring word daar het knooppunt gepland. En een verbinding van de konijnenpijp rechtstreeks naar de expressweg verdwijnt. Een idee door het filmpje hier.



Nu vind ik het ecologisch thema van dit plan wel belangrijk. En ik kan of best vinden in het belang om de natuurgebieden te verbinden. Maar eerst gaan ze het hele gebied omgooien om de werken te kunnen uitvoeren. Dan zullen er al veel dieren en vooral vogels uit het vogelbroedgebied zijn verdwenen. Dit gaat jaren duren vooraleer deze fauna en flora weeral terug zullen komen. Geniet hier nog wat van foto's van een maand geleden van het natuurgebied.

Natuurgebied Natuurgebied Natuurgebied Natuurgebied

Ook is mij het milieu aspect niet helemaal duidelijk. Ze gaan de konijnenpijp enkel nog willen gebruiken voor lokaal verkeer. Dat wil dus zeggen dat alle auto's die nu de konijnenpijp gebruiken in de toekomst via de Kennedytunnel of de nieuwe lange wapper brug Antwerpen zullen moeten binnenrijden. En als je weet dat de Lange Wapper brug tol zal betalen zijn is het duidelijk dat de Kennedytunnel wel drukker zal worden met auto's. Gelukkig dat ze op dat moment ook elk vrachtvervoer gaan verbieden in de Kennedytunnel. Voor mij zal het sowieso een duurdere kost worden. Ofwel tol betalen ofwel helemaal de ring afrijden wat ook meer benzine en tijd kort. Dit komt zeker het milieu niet ten goede daar iedereen die in het noorden van Antwerpen woont dus wat meer zal moeten rijden om aan de overkant te geraken. Het is een mes dat dus aan 2 kanten slijpt. Milieu en mobiliteit is toch blijkbaar moeilijk te combineren. En ja, ik vraag of af waarom een mooie brug over de schelde niet kon. Nu enkel een wapperbrug over de haven met een nieuwe tunnel. Pfff, lijkt me toch een duurdere keuze. Maar ja, wie ben ik hé? Ondanks de flaters die Groen al heeft gedaan zullen ze in Juni weer mijn stem krijgen. Niet omdat ze de grootste partij moeten zijn maar gewoon omdat ze nu eenmaal nodig zijn om zulke beslissingen in twijfel te trekken en ze nodig zijn om de mensen wakker te houden op ecologisch vlak.

Knufs Steve xxx

Geen opmerkingen: