maandag, mei 28, 2007

holebi's in de huidige maatschappij

Mei 2007. Zij die denken dat op dit moment homoseksualiteit en biseksualiteit een algemeen aanvaard gegeven is in deze maatschappij moeten maar eens vragen aan eender welke Holebi of dat zo is. Elke Holebi die er openlijk voor uitkomt wordt al eens geconfronteerd met negatieve reacties en/of discriminerende feiten.

Op dit moment wordt elke homo door het Rode Kruis gediscrimineerd. We worden uitgesloten van bloeddonatie. Dit met reden dat we zogezegd een risicogroep zijn. Weeral een vorm van discriminatie. Homo's weten vaak beter het gevaar dan hetero op eventuele soa's en zullen minder snel geneigd zijn maar onveilige seks. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat er procentueel meer hetero's onveilige seks hebben dan homo's. Toch mogen we geen bloed geven. Zelfs niet in deze tijden van acuut bloed tekort. Terwijl er landen zijn waar men conservatiever is en toch donatie toelaat. Elk donorbloed moet gecontroleerd worden dus hun argument slaagt nergens op. Het zou misschien zelfs veel onwetenden (die drager zijn en het nog niet wisten) uit de onwetendheid halen en een serieuze stap zijn om aids in te perken. Hoe meer mensen het van zichzelf weten hoe beter ter preventie. Ik ken trouwens enkele homo's die de zogenaamde vragenlijst van het Rode Kruis express slecht invullen. Dus zo een controle heeft totaal geen nut.

Ook in de algemene wereld is het erg gesteld met de aanvaarding. Nog steeds zijn er landen waar er Doodstraf staat op seksueel contact van hetzelfde geslacht. En nog meer landen hebben er een zware gevangenis straf op staan.


Zo'n landen worden te vaak er niet over aangesproken. Omdat het vaak goede vakantie landen zijn. Egypte is daar een voorbeeld van. Elke mens die een beetje begrip kan opbrengen voor de homoseksuele medemens zou zo'n landen moeten mijden. Dit een beetje als economische boycot maar ook uit respect voor holebi's. Het ergste momenteel is de polemiek rond Turkije. Een land dat strijd voor scheiding van religie en bestuur zou openlijk moeten kunnen stellen dat holebi's welkom zijn in hun land. Dit lukt hen blijkbaar niet omdat het te gevoelig ligt. En met de schending van de mensenrechten nemen ze het ook niet al te nauw.


En graag zouden ze bij Europa willen. Tja, Europa dat het blijkbaar niet al te ernstig neemt dat hun nieuwe leden de Europese wetten naast zich neerleggen. Neem nu Polen en Letland. Beide landen hebben al gepleit voor terugschroeving van de antidiscriminatiewet die door het Europese parlement was opgelegd om te mogen toetreden tot de Unie. Polen gaat daar zelfs nog verder in en wil nu een wet stellen die holebi's verbied van bepaalde beroepen uit te oefenen. Onder andere leerkracht zouden ze niet meer mogen zijn. Dit druist volledig tegen de Europese stellingen in die hem toelieten lid te worden. Het probleem is ook dat er maar laks wordt op gereageerd vanuit Europees standpunt. En vooral ook dat De Gucht zijn officiƫle bezoek niet wou afzeggen als daadkrachtig teken heeft vele holebi's doen fronsen. Nu een volledige eis van scheiding van bestuur en religie zou het beste zijn voor elk land. Een beetje een utopie maar religie is vaak de oorzaak van de meeste wereldproblemen. Ik respecteer ieders geloof zolang ze ook mij respecteren.

Zelf werk ik in een fabriek, een omgeving die als openlijke homo niet echt gemakkelijk is. Maar waar ik mijn draai heb gevonden. Nergens in BelgiĆ« vind je een interactie van zoveel nationaliteiten door elkaar. Soms met de gekende problemen maar dit wordt door de collegialiteit vaak goed opgelost. Als homo vraag ik me wel af of er openlijke homo's in topfuncties zijn. Ik denk dat daar de grens nog groter is dan voor vrouwen. Nu ik zie de toekomst best ROOSkleurig tegemoet. We komen van ver en is al veel bereikt. Maar het ultieme is toch een volledige gelijkstelling van hetero's en holebi's. Adoptie is nog een punt dat blijkbaar moeilijk ligt bij verschillende mensen. Nochtans zijn er onderzoeken die aantonen dat het helemaal niet uitmaakt in welke gezinssituatie je opgroeit. Is het belangrijkste niet dat je liefdevol word opgevoed? Momenteel is het adopteren van kinderen van je partner iets waar men mee bezig is. Het zou jammer zijn als je als meemoeder of meevader zoveel jaren samen deelt en je plots de kinderen kwijtraakt omdat ze hun biologische ouder verliezen. Dit moeten ze tegengaan dat zo’n situaties nog gebeuren. En volgens mij kan dit enkel als er geen onderscheid is tussen Holebi en Hetero is. Ik vecht voor deze gelijkheid. En niet meer voor mij. Maar voor alle mensen.

Steve Van de Voorde

23 mei 2007

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben Rob en moet een werk doen voor school over homosexualiteit
daarom zou ik je de volgende vraag willen stellen :
Welke verschillende reacties zijn er tegenover jullie over jullie homo zijn e, hoe beoordeel je deze reacties en hoe ga je er mee om .

Gelieve me te beantwoorden binnen de 2 weken op het e-mail adres robholvoet@hotmail.com

Anoniem zei

mijn naam is rob en ik doe een schoolwerk over homo's ik heb enkele vrragen voor jullie
:Waar kom je vooral homos tegen waar kan je ze vooral tegenkomen?
Zijn de mensen tolerant t.o.v homo's en tegen jullie ? En hoe reageren er sommigr mensen op ?

Ik zou het apprecieren mocht je antwoorden op het e-mail adres: robholvoet@hotmail.com

Anoniem zei

Bedankt voor een interessante blog